Voorzitter Raad van Toezicht – Opspoor – Purmerend

Governance, Onderwijs, Raad van Toezicht

Voorzitter Raad van Toezicht – Opspoor – Purmerend

De organisatie en de functie

Over OPSPOOR
OPSPOOR verzorgt basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs in de gemeenten Purmerend, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Waterland en Wormerland. Ongeveer 850 medewerkers zetten zich op de 38 scholen van OPSPOOR met passie voor onderwijs in voor de ontwikkeling van zo’n 8000 leerlingen.

De missie van OPSPOOR, ‘VOOR TOEKOMSTMAKERS’, helpt kinderen om zelf actief vorm te geven aan de snel veranderende wereld waarin zij leven. Zij worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen omgeving en die van anderen. Hierbij staat niet alleen de ontwikkeling van kinderen centraal, maar ook die van huidige en nieuwe medewerkers. Want hun leren is een belangrijke voorwaarde voor het leren van kinderen. Zo is iedereen binnen OPSPOOR een TOEKOMSTMAKER.

Vanuit de kernwaarden vertrouwen, verbinden en meesterschap wordt er invulling gegeven aan de missie. Om zo een veilige (leer)omgeving te creëren waarin het best passende onderwijs aan kinderen van 0-14 jaar kan worden geboden.

Samen komen we verder. Het strategisch meerjarenplan, De Kracht van Samen, daagt zowel medewerkers als leerlingen uit om kansen en talenten maximaal te benutten en schetst de ambities en toekomstplannen van OPSPOOR voor de komende jaren.

Organisatie

OPSPOOR wordt bestuurd door een tweehoofdig College van Bestuur, bestaande uit een voorzitter en een lid. Zij werken nauw samen met de directeuren van de 38 scholen en het BedrijfsBureau van OPSPOOR.

De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) bestaat uit zowel medewerkers (leerkrachten en ondersteunend personeel) als ouders van leerlingen. De GMR denkt actief mee over strategische plannen, de toekomstvisie van het schoolbestuur en het bovenschools beleid, waaronder de verdeling van financiële middelen over de scholen.

De Raad van Toezicht fungeert als werkgever van het College van Bestuur en ziet toe op de naleving van statuten en doelstellingen. De raad opereert onafhankelijk en onderhoudt regelmatig contact met de GMR en het management. De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden, inclusief de voorzitter.

Belangrijke ontwikkelingen

Gedreven door de snel veranderende maatschappij en de complexe uitdagingen in het onderwijs is OPSPOOR als organisatie continu in beweging. Vraagstukken zoals het lerarentekort, de bekostigingssystematiek en toekomstige ontwikkelingen binnen het onderwijs vragen om voortdurende aanpassing en innovatie.

De volgende opgaven zijn hierbij met name actueel:

  • OPSPOOR is voornemens haar scholen door te ontwikkelen tot integrale kind centra (IKC). Om dit te realiseren, wil de organisatie de samenwerking met kinderopvangorganisatie SKOP verder intensiveren en deze, door middel van een toekomstige bestuurlijke integratie, structureel vormgeven.
  • Daarnaast staat OPSPOOR voor de opgave om de bedrijfsvoering en financiële positie te verbeteren. Deze noodzaak is onderstreept door een herstelopdracht van de Onderwijsinspectie.
  • Ten slotte bereidt OPSPOOR zich voor op een bestuurswisseling vanwege het naderende pensioen van de voorzitter van het College van Bestuur.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht is werkgever van het College van Bestuur en fungeert daarnaast als adviseur en klankbord. Centraal staat het toezien op het strategisch beleid van het College van Bestuur en de wijze waarop het gevoerde beleid bijdraagt aan het behalen van de maatschappelijke doelen van OPSPOOR. De leden van de Raad van Toezicht zijn kritische gesprekspartners van het College van Bestuur, geven gevraagd en ongevraagd advies en kunnen elk vanuit de eigen expertise vroegtijdig kansen en risico’s signaleren en agenderen.

In de uitoefening van zijn taken ziet de Raad van Toezicht in het bijzonder toe op:

  • De wijze waarop OPSPOOR invulling geeft aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.
  • Realisatie van de statutaire doelstellingen van de organisatie.
  • Realisatie van de strategie.
  • Opzet en werking van de interne risicobeheersing- en controlesystemen.
  • Financiële verslaglegging.
  • Kwaliteit en de veiligheid van het onderwijs.
  • Naleving van wet- en regelgeving.
  • De verhouding met belanghebbenden, zoals leerlingen, ouders en werknemers.

Van de leden van de Raad van Toezicht wordt verwacht dat zij zich blijven verdiepen in de ontwikkelingen binnen het onderwijs, met speciale aandacht voor de maatschappelijke taken van OPSPOOR. Daarnaast dat zij zelf maatschappelijk actief zijn en tevens de missie, visie en ambities van OPSPOOR onderschrijven.

Elk lid van de raad heeft een eigen aandachtsgebied waarbinnen zij hun expertise inbrengen. Deze aandachtsgebieden zijn onderwijskwaliteit, bedrijfsvoering en financiën, HRM en organisatieontwikkeling, en vastgoed en financiën.

De Raad van Toezicht bestaat momenteel uit vijf leden, waaronder de voorzitter. Er zijn drie commissies:

  • Auditcommissie.
  • Onderwijskwaliteitscommissie.
  • Remuneratiecommissie.

Na het vertrek van de vorige voorzitter, begin 2024, is een lid van de raad intern benoemd tot voorzitter. Als gevolg van ontwikkelingen binnen OPSPOOR is de raad nu op zoek naar een voorzitter van buiten de organisatie.

Profiel Voorzitter Raad van Toezicht

Je weet, als doorgewinterd voorzitter, goed toezicht te houden op en advies te geven over de strategische positionering en organisatorische vormgeving van OPSPOOR. Je bent een gerespecteerde gesprekspartner voor het College van Bestuur. Je hebt oog en waardering voor het innovatieve karakter van OPSPOOR. Ook is het van belang dat je een integraal oog hebt voor de operationele gevolgen, strategische wijzigingen en de realisatie van het Herstelplan. Je hecht waarde aan het belang van medezeggenschap en aan het voortzetten van de goede relatie met de GMR. Je wordt lid van de Auditcommissie en brengt ervaring en visie in op de werkgeverspositie.

Je hebt bij voorkeur meerdere van de volgende kenmerken:

  • Stevige bestuurlijke en toezichthoudende ervaring in complexe organisaties.
  • Ruime voorzitterskwaliteiten en -ervaring. Rust en overzicht.
  • Diepgaande kennis van bedrijfsvoering en financiën.
  • Hart voor en bij voorkeur kennis van het openbaar (primair)onderwijs.
  • Ontwikkelt en bewaakt de principes en uitgangspunten van Good Governance binnen de Raad van Toezicht en in relatie tot het College van Bestuur. In staat om de regels en procedures te vertalen naar begrijpelijke en praktische toepassing.
  • In staat om het ongezegde boven tafel te krijgen en blinde vlekken bespreekbaar te maken in vergaderingen.
  • Beschikt over verbindend vermogen. Open en ruimte creërend. Menselijk en waarderend. Laagdrempelig. Bruggenbouwer tussen de verschillende belangen en meningen.
  • In staat (morele) dilemma’s te duiden en daarin te adviseren.
  • Een actieve en prettige samenwerkende stijl die door alle belanghouders wordt gewaardeerd.

Tijdsbeslag en vergoeding

De Raad van Toezicht vergadert jaarlijks 5 tot 6 keer in reguliere bijeenkomsten, aangevuld met diverse relevante (commissie)vergaderingen. Als voorzitter heb je daarnaast regelmatig contact met het College van Bestuur en de bestuurssecretaris. De verwachte tijdsinvestering ligt tussen de 120 en 180 uur per jaar. Het betreft een toezichthoudende functie, waarvoor een jaarlijkse vergoeding wordt verstrekt op basis van de criteria van de VTOI. Voldoende beschikbare tijd en commitment zijn hierbij van belang.

Onverenigbaarheden

Personen die in dienst zijn van OPSPOOR, evenals hun directe verwanten, komen niet in aanmerking voor de functie. Dit geldt ook voor ouders van kinderen die onderwijs volgen op een OPSPOOR-school, leden van de GMR, en personen die betaalde diensten verlenen aan de organisatie. Daarnaast zijn ambtenaren die werkzaam zijn bij een van de gemeenten waar de scholen van de stichting zijn gevestigd.

Diversiteit

De Raad van Toezicht streeft naar een inclusieve en een diverse samenstelling op basis van competenties, opleiding, kennis en ervaring, alsmede achtergrond, gender en leeftijd.

Procedure

  • Solliciteren tot 1 november
  • Uitsluitsel via Diemen & Van Gestel: 6 november
  • Voorselectiegesprekken bij Diemen & van Gestel: 7 – 11 november
  • Eerste selectiegesprek bij OPSPOOR: 15 november
  • Tweede (verdiepend)gesprek bij OPSPOOR: 18 november
  • Inwinnen referenties en aanvraag VOG: 19 – 22 november
  • Besluit RvT tot voordracht ter benoeming aan gemeenteraden: 22 november
  • Startdatum, onder voorbehoud instemming gemeenten: 1 december

Solliciteren

OPSPOOR laat zich in deze procedure ondersteunen door Diemen & Van Gestel in de persoon van Monique Brummans. Jouw CV, vergezeld van een motivatiebrief, kun je vóór 1 november via www.diemenenvangestel.nl/vacatures toezenden aan drs. Monique Brummans, directeur. Voor eventuele vragen: 0346-354354 of 06-50204993.

Deel deze vacature